dimecres, 16 de maig del 2012

CRÒNIQUES D'UN VIATGE - II


Sortim a les 7’30. A fora, un aire fresc ens acaba de despertar d’una nit més aviat xafogosa. Ens espera un dia llarg. La Karen, pastora de l’Església Reformada al Marroc ens ha preparat una visita a Ifrane, i més particularment a una universitat en la que ella porta la capellania protestant. Pel camí veiem com el paisatge va canviant. Anem deixant enrera els camps més aviat secs de les rodalies de Rabat, i veiem com augmenten els boscos de eucaliptus, flora atlàntica. Tenim 3 hores de viatge. Quan ens acostem a Ifrane comencen a veure un tipus de construcció bastant peculiar. Totes les cases tenen taulades acabades en punxa. Estil nord-europeu, o nord-americà. Recorden una mica els xalets de muntanya.

Arribem a la Universitat, grans edificis, tot es veu net, polit, bonic. Aquí, res de pobresa, res de venedors ambulants. Aleshores ens ho expliquen. Resulta que un petroler iraquià va llençar petroli a prop de les costes del Marroc. Es preveia que el desastre ecològic seria molt gros i les tasques de neteja molt costoses. Aleshores el rei de l’Aràbia Saudita va fer un donatiu al Marroc per a pagar el cost de la neteja de les costes. Però resulta que els vents van canviar i el petroli se’n va anar lluny de les costes. El rei del Marroc va trucar al de l’Aràbia Saudita per a dir-li que li tornaria els diners. Aquest li va dir que entre germans era important ajudar-se. Que els guardés. I amb aquells diners van decidir fer una universitat seguint el model americà. Amb tot tipus de pavellons per a cada activitat: administració, despatxos dels professors, aules, pavelló esportiu, biblioteca (que no té gaires llibres, però que està connectada a les biblioteques de les universitats més importants de tot el món), allotjaments dels estudiants. Allà no s’escatima l’aigua per a regar la gespa que envolta els edificis.

Tot està pensat per a oferir la mateixa qualitat de instal·lacions i de ensenyament que als millors centres de els EEUU. Allà, res de francès. Anglès. Tot i que els professors parlen francès… quan volen… Els estudiants que allà es troben, la majoria venen dels països islàmics. El cost d’un any de estudis : 100.000 Drh. (10.000 €), tot inclòs: ensenyament, allotjament, i manutenció. Al centre de la ciutat universitària, una mesquita. Queda molt clar el lloc que ocupa la religió islàmica.

Després de visitar la universitat, la Karen ens fa pujar un cop més al autocar. 15 minuts de recorregut. Deixem la carretera i després de pocs centenars de metres per camins de camp, el xofer es para. Baixem. Caminem uns 50 metres, costa amunt. I a dalt ens trobem amb un poblat de 4 cases, fetes amb les pedres recollides del camp. Res de ciment. Com a sostre, en lloc de teules llaunes de conserva desplegades. La Karen ens ho explica. Son pastors de ovelles que venen d’una altre regió del Marroc. Les terres que ocupen no son d’ells. No tenen dret a construir.  Els homes no hi son. Vigilen els ramats. Amb els anys han aconseguit que a més dels ramats dels propietaris de les terres puguin tenir el seu propi. Les dones ens reben. Una munió de crios pul·lula al voltant nostre. Riuen, fan festa. S’empenyen l’un a l’altre per a ocupar el lloc central davant del objectiu de la càmera. La Karen ens explica que en el poblat se’n van adonar que algunes dones sabien teixir catifes, i mantes, i altres tipus de objectes decoratius o complements, i ho feien a la manera tradicional. Aleshores es va crear una associació de suport i es van organitzar perquè les dones que sabien teixir ensenyessin a les més joves, i les van ensenyar a comercialitzar els seus productes. En aquest moments han constituït una mena de cooperativa. Després de les explicacions anem al darrera de dues de les cases i ens trobem amb una gran estesa de productes artesans fets per elles. Es hora de comprar. Si volem...  L’associació d’ajuda a aquestes dones ha obtingut de les autoritats que construïssin una aula per a fer-hi escola per els nens i nenes. Una sola aula. Totes les edats barrejades. Després d’una bona estona de mirar i remirar catifes de llana ens fan passar en una de les cases. Al terra tot son catifes. Al mig algunes taules baixetes. Ens asseiem al terra, tot al voltant. Anem passant. Ens traiem les sabates. Al cap d’una estona la Karen arriba amb un grup d’uns 20 estudiants de la universitat. Acaben d’omplir aquella casa que en poc temps es converteix en un menjador. Arriben unes plates amb pans rodons i plans. Típics dels països islàmics. Després unes plates amb pollastres rostits. Ni plats ni coberts. Ens diuen com s’ha de fer, agafar un tros de pa. Amb el polze pessigar un tros de pollastre, i cap a la boca. Per a beure ens donen primer una infusió de menta, després treuen ampolles de taronjada i de cola, una marca d’allà, molt ensucrada.  Després del pollastre, plates de cuscús, i una cullera a cada un. Tot menjant parlem amb els estudiants que formen part de l’associació. Joves molt oberts, nois i noies. Algunes noies amb vel, altres no. Un dels nois s’adreça als espanyols per a comentar el fet que el govern espanyol ha permès el casament dels homosexuals. No fa cap crítica, ni cap comentari, ni favorable ni desfavorable.

Després del dinar tornem a la universitat. Un cop més. Haurem tingut un entrepà de riquesa amb pobresa al mig. Tot i que no sé qui és més ric o més pobre. Calía veure amb quina amabilitat ens rebien aquelles dones, amb quins somriures ens servien el dinar. Fins i tot la degana del poblat, una dona petita, encorbada, arrugada, que ens donava la mà a cada un tot portant la seva després cap al seu cor. Signe d’amistat, sens dubte.

A la universitat tenim una trobada amb 4 professors i la Karen que fa de moderadora.  Ens expliquen els diferents corrents del Islam al Marroc i la seva relació amb el estat. Els integristes, i els fonamentalistes, i els conservadors no fonamentalistes, i els lliberals. Els dels extrems, controlats, quan no, prohibits. Sunites, chiites, marabutites, etc. De les altres religions. Res, ni les esmenten. Ens diuen que la religió està controlada per el Rei que és el “commandeur des croyants”, que exerceix el poder per sobre d’elles.

Arriba el moment del col·loqui. Obro el torn. Els dic que he entès molt bé els elements de la seva argumentació, i que al sentir-los no puc per menys que fer-me ressò dels que caracteritzen a algunes de les societats europees. Els parlo del humanisme i la reforma protestant i la il·lustració com a moviments que poc a poc, van redefinint el lloc de la religió en la societat, preparant el terreny al que esdevindrà després, la secularització i finalment la laïcitat com a principi que garanteix un tracte igualitari per a totes les religions. Els parlo de l’emancipació del pensament i de les ciències en relació a la religió. Al final els pregunto si al Marroc hi ha moviments de intel·lectuals, o culturals, o religiosos que desitjarien que el seu estat es definís a partir dels principis que els acabo de enumerar. A partir d’aquí, tot i guardant les formes, entrem un diàleg de sords. Altres membres del grup també els hi fan preguntes i a tots ells van contestant amb més o menys fortuna. Un d’ells pretén esborrar del mapa els conceptes de secularització i de laïcitat situant-los en el context històric en el que sorgeixen, com dient que ja no pertanyen al nostre temps. Un altre ens diu que a Alemanya, i a Ginebra, i als EEUU també son països amb majoria protestant. L’escolto i entenc que confon les coses. Nosaltres volem confrontar idees al voltant del tema de la laïcitat o de la confessionalitat del estat. Ell es refereix tan sols al concepte de majories. Parla de les majories protestants comparant-la a la majoria islàmica del seu país. Com dient que en els nostres països les coses no son tant diferents.

Els dic que certament, els principis només els trobem en estat pur a nivell conceptual, i que en les societats els canvis no es fan tan ràpid com voldríem i que les evolucions és produeixen a vegades amb dificultats, però que els principis, tot i que no es realitzen del tot, estableixen un marc de referència en el que és possible anar avançant cap a la seva realització. I que el principi de la laïcitat, si bé hi ha països en els que no sempre s’aplica de manera igualitària no per això l’hem de descartar com si ja no fos vàlid. I acabo recordant que és un principi sostingut per els principis universals de la llibertat, la igualtat i la fraternitat. Acabo agraint-los en nom de tot el grup, la seva acollida, l’estona que ens han dedicat, i els agraeixo la tasca de ensenyament que estan fent per a formar nois i noies que el dia de demà, sens dubte, en els seus països, podran treballar per a fer un món més just, equilibrat i fraternal.

S’acaba el col·loqui, i passem al pica-pica que ens han preparat. Encara aprofito una estona per a dir a un dels professors que les universitats han de funcionar com a laboratoris en els que de manera independent s’estudia la realitat, s’analitza, i es fan noves propostes per a poder gestionar-la correctament. I en aquesta tasca davant dels conflictes socials, la universitat pot ajudar a definir les problemàtiques de manera justa amb l’objectiu de resoldre-les. Es tracta de fer el necessari per posar les preguntes adequades a totes les parts implicades en un conflicte, que permetin un millor coneixement i una millor comprensió de l’altre part, i així afavorir l’apropament. En una paraula. Mediació. El professor m’escolta amb atenció. Em va dient que si... i al final em respon fent una critica al capitalisme... i s’acomiada... Alguna cosa hem intentat.

Tornem a agafar la carretera per tornar cap a Rabat. Tres hores de viatge. Ens aturem en un xiringuito tipus Barceloneta abans del 92. Lloc popular. No gaire net. Xais penjats. Carn a la brasa. En un dels xiringuitos veig el Iniesta, nº 8, del Barça, que va preparant pinxos morunos. No és l’únic. El dia abans, en un carrer de Rabat em vaig creuar amb el Messi, i també amb un altre jugador del Inter. Quin món. Ple de contrastes, i per sobre de tot la globalització. Les samarretes ho indiquen. Com també ho fan les antenes parabòliques que es veuen a tot arreu. Fins i tot a sobre dels poblats més pobres. Com el de les famílies de pastors, les del entrepà de riquesa amb pobresa. Tampoc faltava. Una placa per a produir energia solar, i al costat la parabòlica. He tornat del viatge. Ha valgut la pena. Però us asseguro que en alguns aspectes m’he quedat més aviat desconcertat.